گوگل که اقدام به راهاندازی و عضوگیری محدود شبکه اجتماعی خود در چند روز اخیر کرده است، نمیتواند منکر این حقیقت شود که تغییرات در ساختار شبکههای اجتماعی از «فیسبوک» شروع شد و بسیاری از آنچه که در گوگل پلاس امروز مشاهده میکنیم برگرفته از همان ایدهها و اصطلاحاتی است که فیسبوک وارد دنیای مجازی کرد. از طرفی نیز قابل پیشبینی است که گوگل پا در کاری نمیگذارد مگر اینکه بخواهد بهترینش باشد. هنگامی که گوگل اقدام به راهاندازی سرویس ایمیل خود کرد قابل پیشبینی بود که یاهو روزبهروز کاربران خود را بیشتر و بیشتر از دست بدهد و بسیاری از استفادهکنندگان خدمات ایمیل یاهو به گوگل مهاجرت کنند. امروز هم گوگل با قابلیتهای بلامنازع خود وارد بازی با یکهتاز تا امروز بیرقیب شبکههای مجازی یعنی فیسبوک میشود تا رقیبی جدی برای «مارک زاکربرگ» و تیمش باشد.
برای موفقیت در این راه، گوگل به چیزی بیش از امکاناتی که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهمکرد، نیاز دارد تا بتواند مخاطبان فیسبوک را به خود جذب کند. همانطور که در دنیای واقعی، مهاجرت انگیزههای فراوانی میخواهد، در دنیای مجازی نیز اینچنین است. مقصد باید خصوصیات مثبت و جذابیتهای بیشماری داشته باشد تا شخص تصمیم به مهاجرت از محل کنونی خود بگیرد و یا اینکه محل سکونت کنونی سختیها و مشکلات فراوانی را برای شخص مهاجر بهوجود آورده باشد تا دست به چنین تصمیمی بزند. نه فیسبوک جذابیت خود را برای مخاطبانش از دست داده است و نه مشکلات آنقدر جدی است که کسی تصمیم به مهاجرت از فیسبوک بگیرد. گوگلپلاس نیز جز در مواردی اندک آنچنان متفاوت ظاهر نشده که بتواند فیسبوکبازان را شیفته خود کند. استفاده از گوگلپلاس همانند گوگل برای مخاطبانش هنوز بهصورت آزمایشی صورت میپذیرد و نه یک عزم جدی برای مهاجرت از فیسبوک.
حریم شخصی شاید یکی از مشکلاتی باشد که نه بهطور جدی ولی هر از چندگاهی کاربران فیسبوک با آن درگیر میشوند. هر چند که این مسئله آنقدر حاد نشده که کسی تا کنون تصمیم به ترک فیسبوک گرفته باشد اما گوگل با ایجاد مفهمومی به نام «سیرکل» (circles) سعی در تفکیک روابط افراد همانند دنیای واقعی کرده است. هنگامی که شخصی را میخواهید به دوستان خود در گوگلپلاس اضافه کنید باید او را در یکی از این «سیرکلها» جای دهید. با تعریف حلقه دوستان، همکاران، خانواده و … به راحتی روابط خود را از هم تفکیک میکنید. دیگر متنی را که برای دوست دختر خود میگذارید و یا عکسهای مهمانی دیروز که مثلن رفته بودید برای امتحان امروزتان درس بخوانید، پدر یا مادر شما نخواهند دید و این کار همانند فیسبوک با انجام تنظیمات سخت و پیچیده که گاهی غیرممکن نیز میشود، نخواهد بود. با تعریف هر فرد در یک حلقه مشخص مسایل خانوادگی خود را تنها با خانواده، مسایل دوستانه را با دوستان و مسایل کاری خود را با همکارانتان در میان خواهید گذاشت.
یکی دیگر از معضلات فیسبوک تگکردنهای بیربط شما توسط دیگران در انواع عکسها و ویدیوهایی هست که در آنها حضور ندارید و حتا کوچکترین ربطی به شما ندارند. گوگلپلاس برای تگکردن شما در هر عکسی از شما اجازه میگیرد تا از این مشکل فیسبوک رهایی پیدا کنید.
در ادامه به بخشی از امکانات جدید در گوگلپلاس میپردازیم. در قسمت «اسپارکس» (sparks) میتوانید علاقهمندیهای خود در حوزههای مختلف را جستوجو و به این بخش اضافه کنید. به عنوان مثال اگر شما علاقهمند ورزش تنیس هستید با افزودن عنوان تنیس به اینبخش میتوانید برای همیشه و بهروز اخبار و حوادث مربوط به تنیس را دنبال کرده و با دوستان خود در اینباره به بحث و گفتوگو بپردازید. با فعال کردن چت گوگلپلاس تمامی دوستان google talk و حتا اورکات شما، قابل دسترس خواهند بود. +۱ همانند لایککردن در فیسبوک میباشد با این تفاوت که هر چیزی را که از سراسر وب +۱ کرده باشید در پروفایل شما قابل مشاهده و دسترسی خواهد بود.
«هنگاوتس» (Hangouts) را میتوان یک اتاق کنفرانس ایدهآل نامید. امکان چت تصویری با جمعی از دوستان در فضایی شبیه یک اتاق، پخش تصاویر youtube و بحث و تبادل نظر در هنگام تماشای این تصاویر، از امکانات جالب این بخش هستند. امکان چت گروهی برای بحث و تبادل نظر و تصمیمگیریها وجود دارد. یکی از امکانات جالب دیگری که تدارک دیده شده است این است که عکسی که با گوشی موبایل خود میگیرید بدون اینکه شما کار خاصی انجام دهید میتواند در گوگلپلاس شما آپلود و به اشتراک گذاشته شود.
در نهایت خالی از لطف نیست که حساب کاربری گوگل شما در کنار تمامی امکاناتش چون ایمیل و وبلاگ و پیکاسا و … یک شبکه اجتماعی قدرتمند نیز داشته باشد. باید این نکته را در نظر داشت که گوگل پا در عرصهای نمیگذارد، مگر با برنامهریزی و حساب شده. گوگل در این زمینه هم میتواند به کامیابیهای گذشته ادامه دهد اما تا غلبه بر فیسبوک و تواناییهایش راه آسانی در پیش نخواهد داشت…